kolory, marketing

Złap kolor albo kolor złapie Ciebie. O kolorach w marketingu

Galeria handlowa. Zbliża się jesień i wiesz, że musisz kupić nową kurtkę, stara już się nie nadaje. Wchodzisz do pierwszego z brzegu sklepu i od razu sięgasz po wieszak z kolorową bluzką. Znasz to prawda?! Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ lubimy ładne rzeczy! To kolor przykuwa naszą uwagę i nakłada pewien sposób myślenia.

To nie prawda, że tylko kobiety sięgają po te bardziej estetyczne. Ponad połowa klientów decyduje się na zakup właśnie przez kolor. Barwy mają szersze znaczenie – strony internetowe, po których poruszamy się coraz płynniej, wabią nie tylko treścią.

Dlaczego Coca-Cola wybrała czerwień, Tymbark zieleń, a Apple biel? Już wyjaśniam.

Czy czerwień działa jak czerwona płachta na byka?

Trochę tak. Z pewnością jest widoczna i budzi zainteresowanie. Barwa intensywna, pełna emocji, czasem gniewu, czasem miłości. Nie jest obojętna. Jak już sięgać do lodówki, to tylko po schłodzoną Coca-Colę z czerwoną etykietą. Logo o takim odcieniu kojarzy się z adrenaliną.

 

czerwony, kolor czerwony, coca-cola

 

Inne przykłady: YouTube, Red Bull, Nescafe, Orlen i … Święty Mikołaj 😊 Również większość promocji i wyprzedaży sygnalizowane są na czerwono.

Gramy w zielone

Natura, spokój, bezpieczeństwo, czyli wszystko to, czego szukamy na co dzień. Nic dziwnego, że banki chętnie promują się za pomocą zieleni – Get In Bank. Tymbark nawiązuje do natury i naturalnych składników, które wykorzystywane są do produkcji soków, czyli „z Twoich jabłek, moich wiśni i porzeczek Stefana”[1].

Również Spotify świetnie wykorzystał zieleń, bo przecież muzyka łagodzi obyczaje i przynosi spokój. A inne marki? Drogeria Natura, Żabka, Bank BOŚ, Herbapol.

 

zielony, kolor zielony, Spotify

 

Biel – z czernią to duet idealny

Suknia ślubna, śnieg, amerykański uśmiech – co to wszystko łączy? Biel oczywiście, z którą wiążemy czystość, niewinność, też bezpieczeństwo.

Wiele firm wykorzystuje ją w komplecie z czernią, np. Apple. Przekaz staje się jasny, intrygujący i pozbawiony choćby okruszka [czytaj: idealny]. Gilette oraz Inglot to kolejne zastosowania tych barw, są eleganckie i uporządkowane, i za takie je uważamy.

 

biel, biały kolor, Apple

 

Zrób To Teraz. Pomarańczowy

Kolejnym, obok czerwonego, kolorem zachęcającym do zakupu, jest pomarańcz. Nie krzyczy, ale zachęca i działa. Jest widoczny i charakterystyczny, dlatego widząc napis: kup, zapłać, dodaj do koszyka, na pomarańczowym tle, chętniej podejmujemy decyzję. Energię tej barwy wykorzystało Allegro – jedna z większych platform transakcyjnych.

 

pomarańczowy, kolor pomarańczowy, Allegro

 

Co jeszcze? Orange! Tym razem kolor pomarańczowy odbieramy jako radość, rozrywkę zabawę i zaangażowanie młodych ludzi. Czy nie jest to ich target?

Co z tym fantem zrobić? Podsumowanie

Jaki jest kolor idealny? On nie istnieje. Wybór powinien zależeć od grupy, do której chcemy dotrzeć, wizerunku, jaki chcemy stworzyć oraz emocji, jakie chcemy wywołać. Świat kolorów jest wspaniały, można czerpać z niego wiele inspiracji i wciąż tworzyć nowe, niebanalne rozwiązania.

 

kolory, Microsoft

 

A co z Google i Microsoft? No właśnie, jak nie możesz się zdecydować na jedną, główną barwę, to sięgnij po wszystkie!

 

[1] Odwołanie do: https://www.youtube.com/watch?v=I4DVX264LOw.